Așteptându-l pe bebe

Infertilitatea este o problemă cu care multe dintre tinerele femei se confruntă, mai ales că, din ce în ce mai multe dintre ele, își pun această problemă după vârsta de 30 de ani, când prioritățile legate de carieră încep să se definitiveze. Cu cât înaintezi însă în vârstă, cu atât crește riscul infertilității, care poate avea cauze foarte diferite, dar care poate afecta de asemenea psihologic femeia. Poate fi frustrant să încerci fără succes să obții o sarcină într-o perioadă în care toate prietenele de vârstă apropiată se bucură deja de această experiență magnifică. Subiectul infertilității este abordat din ce în ce mai frecvent pe blogurile de specialitate, iar stilul de viață contemporan sau și alimentația se numără printre principalele cauze.

O enumerare exhaustivă a cauzelor, ar putea fi:

• infecțiile genitale (Chlamydia, Ureoplasmă, Mycoplasma etc.)
  • cauze endocrine - lipsa ovulației
  • afecțiuni la nivelul colului uterin
  • cauze mecanice - anomalii congenitale ale tractului genital feminin
  • endometrioză - apariția și dezvoltarea țesutului mucos specific cavității uterine (endometru) în alte locuri decât acesta (ovare, vezica urinară etc.). Această afecțiune se depistează și se tratează, de cele mai multe ori, operativ, laparoscopic.
  • afecțiuni ale trompelor uterine, anexite etc.

40% dintre cauzele de infertilitate au o cauză masculină:

- spermogramă suboptimală, până la forme extreme precum aspermia, când singura șansă a cuplului rămâne fertilizarea în vitro cu donor

- infecții ale organelor reproducătoare (prostatite, uretrite etc.)

- disfuncții hormonale

- patologie testiculară (inflamație, chisturi, varicocel, tumori etc.)

- factori care țin de mediu și stil de viață (expunerea la căldură, fumatul etc.)

- nivel ridicat de toxicitate cu metale grele

Stabilirea cauzelor exacte ale inferitilității se face în cadrul unui proces laborios care poate dura între o lună și șase luni, urmând ca tratamentul să se stabilească în funcție de cauză. Investigațiile genetice se recomandă în cazuri rare, doar atunci când celelalte tehnici de diagnostic nu au reușit să depisteze o cauză. Mai puțin de 10% dintre cazurile de infertilitate au la bază factori genetici. Multe dintre aceste dificultăți se rezolvă prin tehnici de reproducere asistată (FIV), care sunt din ce în ce mai sofisticate și perfecționate, ceea ce se reflectă în rata mare de succes a acestora (până la 40%).

Pierderea habituală a sarcinii este de asemenea o problemă dificilă, atât medical cât și psihologic

• Sindromul ovarelor polichistice, care de cele mai multe ori are cauze hormonale, este una dintre cauzele principale ale avortului habitual.
  • Alte disfuncții endocrine, precum cele tiroidiene
  • Aproximativ un sfert dintre cazurile de avort habitual sunt cauzate de trombofilie, care implică anomalii ale sistemului de coagulare a sângelui. Testul genetic pentru trombofilii moștenite evaluează predispoziția pentru acestă boală, prin analiza unor gene și mutații asociate cu apariția acesteia.
  • multe dintre cazurile de avort habitual țin însă de hazardul genetic, fără o cauză clară, identificabilă prin procedeele actuale de diagnostic. Peste 50% dintre aceste cazuri țin de probleme genetice care apar în mod frecvent în cazul speciei umane, fără legătură cu starea de sănătate a părinților.

Este important ca ambii parteneri să se prezinte din timp la medic pentru un diagnostic corect și cea mai bună variantă de tratament. În marea majoritate a cazurilor, depistarea cauzei și acordarea tratamentului se realizează relativ rapid, însă sunt și situații care cer procedură și tehnici complexe. La nivelul la care au evoluat tehnicile de reproducere asistată, putem spune că în acest moment majoritatea problemelor de infertilitate au soluții.